Gränstrakt
Utställningen Gränstrakt utgår från Malmö Konstmuseums och Ystads konstmuseums omfattande samlingar av skånska landskapsmålningar från perioden 1850–1950. Här presenteras ett stort antal konstnärskap som skildrar trakterna runt om i Skåne i dialog med samtida verk.
Med landskapsmåleriet som lins får vi syn på vårt förhållande till naturen och oss själva genom tiderna. Idag har frågor om nationell identitet och samhörighet i relation till konst och kultur återigen aktualiserats i svensk politik. Utställningen Gränstrakt problematiserar landskapsmåleriets roll i förhållande till föreställningar om en kulturellt homogen och ursprunglig plats i det förflutna och hur konstnärliga gestaltningar har använts för att skapa känslor av samhörighet.
Malmö Konstmuseums del av utställningen
På Malmö Konstmuseum fokuserar utställningen på åren mellan 1850 och 1915, då urbaniseringen och industrialiseringen tar fart i Sverige och allt fler lämnar landsbygden för ett liv i de växande städerna. Landsbygden och skildringar av den blir en projektionsyta för det oföränderliga och trygga i en oviss tid. Moderniseringen innebär också att ett nationsmedvetande formas. Folket skulle enas under en gemensam idé om svenskhet och konstnärliga skildringar av Sveriges landskap används som verktyg i processen. Men vissa landskap och motiv anses inte tillräckligt ”svenska” för att passa in – däribland den skånska slätten. I Skåne växer däremot en stark lokalpatriotism fram, som bland annat stärks genom landskapsmåleriet, museernas samlande och utställningsverksamhet.
Ystads konstmuseums del av utställningen
På Ystads konstmuseum gör Gränstrakt nedslag i 1900-talets första hälft och fem landskapsmålare som är väl representerade i samlingarna. Här möter deras målningar samtida verk som undersöker frågor om plats och identitet. I mötet får vi syn på hur kulturarvet påverkar vår bild av landskapet och landsbygden idag.
Bilder av landskapet förekommer inte bara inom konsten, utan även i sammanhang som reklam och marknadsföring. Stereotypa bilder av Skåne används för att locka såväl turister som investerare. Landskapsbilder används också i politiska kampanjer, både för att förmedla hopp om en grönare framtid och konservativa föreställningar om att det var bättre förr.
Utställningen är en del av Den platta jorden – ett nätverk för konstnärligt utforskande av Skåne.