Gå till huvudinnehållet på sidan

Evenemang i Malmö

Till Evenemang i Malmö
Black Archives Sweden bjuder in till seminarie och samtal med forskaren Tina Campt.
Bild: Black Archives Sweden bjuder in till seminarie och samtal med forskaren Tina Campt.

Fotograf: Dorothy Hong

Symposium “Transmissions”: Keynote och samtal med Tina Campt

Black Archives Sweden välkomnar dig till Malmö konsthall för en keynote av den hyllade forskaren Tina Campt, professor i humaniora vid Princeton University.

Black Archives Sweden välkomnar dig till Malmö konsthall för en keynote av den hyllade forskaren Tina Campt, professor i humaniora vid Princeton University. Keynote-eventet är en del av Black Archives Swedens tredagars symposium (29.11–1.12) för utställningen “Transmissions”, som visas på Skånes konstförening. Samtalet hålls på engelska.

“Transmissions” är en grupputställning som förmedlar kopplingar mellan generationer via fotografi, ljud, video, installation, måleri och performance. Utställningen utgår från Black Archives Swedens samling “Familjearkivet” som är inriktat på att bevara diasporans liv genom experiment, omsorg och kollektiv aktivering. “Familjearkivet” uppmärksammar aspekter av Svart historia och nutid som ofta förbises av offentliga arkiv. Utställningen visas på Skånes konstförening från den 16 november till den 19 januari 2025.

Som en del av sin keynote på Malmö Konsthall kommer Campt att reflektera över svart visualitet, svarta familjearkiv och den svarta blicken. Keynote-presentationen följs av ett samtal med curatorerna för utställningen “Transmissions”, Tawanda Appiah och Ulrika Flink, om arkivens roll i att forma och bekräfta kulturella, historiska och personliga identiteter utifrån forskning kring familjearkivet. Övriga medverkande i symposiet är Madubuko Diakité, Lydia Östberg Diakité, Joanna Johnson, André Taylor och DJ VV.

Medverkande

Tina Campt är Roger S. Berlind ’52 Professor of Humanities vid Princeton University, där hon har en gemensam utnämning mellan Department of Art and Archeology och Lewis Center for the Arts. Hon är författare till fem böcker, bland annat “A Black Gaze” (MIT Press, 2021), “Listening to Images” (Duke University Press, 2017), “Image Matters: Archive”, “Photography and the African Diaspora in Europe” (Duke University Press, 2012), “Other Germans: Black Germans and the Politics of Race, Gender and Memory in the Third Reich” (University of Michigan Press, 2004), och är medredaktör till samlingsvolymen, “Imagining Everyday Life: Engagements with Vernacular Photography” (Steidl, 2020). Hon arbetar för närvarande med svart samtidskonst och sorg med titeln “Art in a Time of Sorrow”.

Tawanda Appiah är en zimbabwisk curator, skribent och forskare baserad i Malmö. I sin forskningscentrerade praktik återvänder han ofta till historien för att förstå den samtida miljön. Han är curator på Skånes konstförening vid sidan av sin egen verksamhet, och har tidigare varit curator för Education & Public Programming på National Gallery of Zimbabwe. Appiah har curaterat flera utställningar, publika program och interventioner, bland annat “FLIGHT” (Malmö Konsthall, 2023) med verk av Kudzanai Chiurai, Frida Orupabo och Eric Magassa. Han ingick 2024 i juryn för Liljevalchs konsthalls vårsalong. Appiah är en flitig läsare och sitter i olika styrelser, bland annat i Paletten Art Journal.

Ulrika Flink är konstnärlig ledare för Konstfrämjandet Stockholm. Som curator strävar hon efter att utforska det kollektiva genom att sammanföra konstnärliga, teoretiska och politiska kunskapssystem. Denna metod syftar till att skapa sammanhang som möjliggör möten där man kan känna igen sig själv i andra och, utifrån den insikten, tala och agera i världen. Hon har curerat utställningar både i Sverige och internationellt, inklusive den nordiska konstbiennalen Momentum 9 (2017) och Borås Art Biennial (2021) tillsammans med Amanprit Sandhu. Pågående projekt inkluderar Gwangju-biennalen, Swedish Pavilion (2024) med titeln “Inseparable Distance”, hon är co-curator för Çanakkale-biennalen i Turkiet (2024) och curator för utställningen “Ingrid Pollard: Being in Landscapes” (2024) i Stockholm. Ulrika har tidigare arbetat på Tensta konsthall, Autograph ABP (London), Tate Modern och Bonniers konsthall, och har en masterexamen i Curating Contemporary Art från Royal College of Art, London.


Jonelle Twum är grundare av och konstnärlig ledare för Black Archives Sweden. Twum är också konstnär och filmskapare, vars arbete ofta utforskar frågor om villkoren för synlighet/osynlighet, minnen och historier ur ett svart feministiskt perspektiv.